zondag 1 april 2012

Crowdsourcing en crowdfunding

Ik heb eind november 2011 het ‘Online Informatie Congress’ bezocht. Eén van de lezingen ging over crowdsourcing. Het grappige is dat het onderwerp dat daar aan de orde kwam een mix was van ‘Australian Newspapers’ en ‘GWAP’ (Games With A Purpose). Een Fins softwarebedrijf, gespecialiseerd in gamming, ontwikkelde een online-game voor het achterhalen van de spelling van een oud Fins dialect.
Het bestaande materiaal waren simpelweg te slecht om de juiste schrijfwijze vast te stellen. Via het spelletje werd de hulp van de ‘crowd’ ingeroepen.
 Het spelletje toont de woorden in willekeurige volgorde.  De speler vult de (voor hem) juiste schrijfwijze in op een bouwsteentje. Met dat steentje bouwt hij een brug over een rivier. Door te werken met ‘ranking’ werd aangenomen dat de schrijfwijze die het meest werd gebruikt ook de juiste is. De bouwsteen waarvan het woord overeenkomt met de hoogste in ‘ranking’ is een betrouwbare bouwsteen en de brug blijft heel. De bouwsteen die niet voldoet aan de hoogste ‘ranking’ is onbetrouwbaar en laat de brug instorten. Volgens de presentator raakten de spelers bijna verslaafd aan dit eenvoudige spelletje. Met als bijkomende resultaat dat ze in ‘no time’ gratis de beschikking kregen over een enorme hoeveelheid vertaalde woorden. Crowdsouring in ‘optima forma’.


Bij de crowdfunding staat de financiële steun centraal. Vaak stelt de vrager daar wel wat tegenover. Ik kwam op Sellaband de Finse Merrigan tegen. Ze vroeg een bijdrage van € 3.000,-- voor het maken van haar eerste CD. Haar tegenprestaties varieerden van het verkrijgen van het fysieke album tot een dinertje bij haar thuis. Voor dat laatste moest je wel in Finland wonen. Ze heeft haar target ruimschoots gehaald want ze had 48 ‘believers’. En bij een minimum bijdrage van € 10,-- per ‘believer’ had ze direct al een winst van € 1.800,-- in de pocket. Dat het ook werkt voor hogere bedragen blijkt voor de zangeres Hind. Zij had € 40.000,-- nodig en wist dit ook binnen te halen. Ik ga mijn gitaar toch maar weer eens stemmen geloof ik.


Tja en hoe zou ik crowdsourcing willen inzetten voor de bibliotheek. Nou ik denk dat ik klant wil loslaten op de spreiding van de Friese bibliotheekvoorziening. Laat de klant maar vertellen hoever we in deze tijd van bezuinigingen kunnen indikken op de bestaande locaties. Vervolgens zou ik hun volgens het Arhus model willen loslaten op wat er aanwezig moet zijn in de vestigingen die overblijven.
Lijkt me een boeiende exercitie.


Bertus.

1 opmerking:

  1. Hoi Bertus, weer lekker bezig geweest zie ik.
    Mooi voorbeeld van crowdsoursing, en slim ook. Wat die gitaar van je betreft....je kan het altijd proberen. Misschien dat je collega's geld willen storten om te voorkkomen dat je een plaat opneemt ;-)
    Je idee om de klant in te zetten op de spreiding van de bibliotheekvoorzieningen vind ik nog zo gek niet, misschien iets voor een brainstormsessie.
    Gr. Janneke

    BeantwoordenVerwijderen