zondag 1 april 2012

Google Books en e-books

Wat Google Books en e-books doen is wat mij betreft de route naar de bibliotheek van de toekomst. Het enorme bezit op woordniveau doorzoeken en razendsnel een eerste resultaat presenteren is wat de klant vandaag de dag wenst. Ok, het is veelal gedateerd materiaal maar de route is uitgezet en de techniek beschikbaar. Naar keuze te downloaden in PDF formaat of streaming lezen. Wat wilt u nog meer?

Ik heb via ‘Geavanceerd zoeken’ gezocht op de termen; watersnood, overstroming, dijbewaking en Zeeland. Op de eerste pagina van de resultaten staat het boek Mirakels Historisch van Jaap van Moolenbroek. Google plaatst me direct op pagina 181 met de kop ‘Watersnood in Saksen en het land der Friezen’. Hoe weten ze het he? Wat volgt is een opsomming van de stormvloeden die Friesland (niet Zeeland) getroffen hebben tussen 1219 en 1221. Vier grote overstromingen met duizenden doden zo staat geschreven. Nu wil het toeval dat er vandaag ook een stevige noorden wind staat en dan voel ik me toch wat minder veilig zo op de lage zandgronden achter Dokkum.

Goo-reader bedien je nagenoeg automatisch. De icoontjes zijn duidelijk en de keuzes logisch. Geef mijn maar zo’n online boekenplankje. Prima zo. En wil ik het toch in gedrukte vorm dan ga ik naar de eerste de beste espresso corner voor de boekdruk. Printing-on-demand met melk alstublieft.

In 2006 hebben we als KC en medewerkers van het Fries Bibliotheken Netwerk zitten brainstormen op de vraag van de provincie over de Fryske Friesichten. Ofwel geef een beeld van de bibliotheek in 2030. We hadden het toen over vier tot vijf grote beleefbibliotheken waar het aanbod via wandprojectie zich volledig richtte op de voorkeuren van de betreffende bezoeker. Via een speciale bril ziet de bezoeker alleen zijn eigen voorkeuren. Wij hadden toen bedacht dat er geen geprinte boeken meer op voorraad zouden staan. Mocht de klant dat toch een geprint exemplaar wensen, dan drukken we dat af via Printing-on-demand. Hoe hadden wij bij de brainstorm kunnen voorzien dat die mogelijkheid 6 jaar later al commercieel inzetbaar blijkt te zijn. De gedrukte media is nu nog in de meerderheid maar het kantelpunt naar digitaal aanbod komt rap dichterbij. Ik doe geen voorspelling meer voor een termijn. Straks word ik nog beticht van Fryske Koartsichten.

Bertus.

1 opmerking:

  1. Ik kan me dat nog wel herinneren ja, is dat al weer zes jaar geleden...pff we worden oud ;-)
    Ik hoor tot nu toe niet zulke positieve geluiden over Gooreader, maar jij hebt blijkbaar nergens last van (zie o.a. blog Jacques).
    Ik ben benieuwd of er een kantelpunt komt naar het digitale aanbod en zo ja, wanneer. Ik houd het zelf nog steeds het liefst bij een 'gewoon" boek.
    Gr. Janneke

    BeantwoordenVerwijderen